loading...
مسجدومکتب تعلیمی وتربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها
نویسنده اول بازدید : 642 یکشنبه 04 تیر 1391 نظرات (1)

1 شب نیمۀ شعبان تالی تلو لیلة القدر
یكی از مهمترین روزهای سال، همین روز نیمۀ شعبان است كه هم مصادف با ولادت ذی جود مسعود حضرت بقیه الله (ارواحنا فداه) شده است، و هم شب و روز نیمه شعبان – با قطع نظر از ولادت این بزرگوار در این شب و روز – از لیالی و ایام متبرك هستند. شب نیمۀ شعبان، شب بسیار متبركی است، تالی تلو لیالی قدر، و وقت توجه و تذكر و توسل به ذیل عنایات باری تعالی و طلب و درخواست است. اعمال و ادعیه ای هم دارد كه اگر موفق شده اید و آنها را انجام داده اید، كه انشاءالله مشمول قبول پروردگار باشد، اگر كسانی هم غفلت كردند و توجه نداشتند، به یاد نگه دارند كه همه سال، شب نیمۀ شعبان را مغتنم بشمارند.
تاریخ: 25/9/76 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج)



2 عقیده مشترك همه مسلمانان
این عقیده كه همۀ مسلمانها به آن معتقدند، مخصوص شیعه نیست، البته در خصوصیات و جزئیاتش، بعضی فِرَق، حرفهای دیگری دارند، اما اصل این كه چنین دورانی پیش خواهد آمد و یك نفر از خاندان پیامبر چنین حركت عظیم الهی را انجام خواهد داد و «یملا الله به الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما»، بین مسلمانها متواتر است. همه، این را قبول دارند.
تاریخ: 25/9/76 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم، به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج)



3 تلاش استعمار بر علیه مهدویت
بنده سندی را دیدم كه در آن بزرگان استعمار و فرماندهان استعماری توصیه می كنند كه ما باید كاری بكنیم كه این عقیدۀ به مهدویت، به تدریج از بین مردم زایل بشود! آن روز استعمارگرهای فرانسوی و استعمارگرهای انگلیسی در بعضی جاهای آن مناطق بودند – فرقی نمی كند كه استعمار از كجا باشد – استعمارگرهای خارجی، قضاوتشان این بود كه تا وقتی عقیدۀ به مهدویت در بین این مردم رایج است، ما نمی توانیم اینها را درست در اختیار بگیریم! ببینید عقیدۀ به مهدویت چه قدر مهم است! چه قدر خطا می كنند كسانی كه به اسم روشنفكری و به اسم تجددطلبی می آیند و عقاید اسلامی را بدون مطالعه، بدون اطلاع، بدون اینكه بدانند دارند چه كار می كنند، مورد تردید و تشكیك و اینها قرار می دهند اینها همان كاری را كه دشمن می خواهد، راحت انجام می دهند!
تاریخ: 25/9/76 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج)



4 اعتقاد به مهدویت منشاء امید
چند خصوصیت در این عقیدۀ مهدویت هست، كه این خصوصیات برای هر ملتی، در حكم خون در كالبد و در حكم روح در جسم است. یكی، امید است. گاهی اوقات دستهای قلدر و قدرتمند، ملتهای ضعیف را به جایی می رسانند كه امیدشان را از دست می دهند. وقتی امید را از دست دادند دیگر هیچ اقدام نمی كنند، می گویند چه فایده ای دارد؟ ما كه دیگر كار از كارمان گذشته است، با چه كسی دربیفتیم؟ چه اقدامی بكنیم؟ برای چه تلاش بكنیم؟ ما كه دیگر نمی توانیم! اعتقاد به مهدویت، به وجود مقدس مهدی موعود (ارواحنا فداه)، امید را در دلها زنده می كند. هیچ وقت انسانی كه معتقد به این اصل است، ناامید نمی شود. چرا؟ چون می داند یك پایان روشن حتمی وجود دارد، برو برگرد ندارد. سعی می كند كه خودش را به آن برساند.
تاریخ: 25/9/76 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج)



5 جامعۀ پذیرای مهدی (عج)
وقتی نتوانستند این عقیده مهدویت را از مردم بگیرند سعی می كنند آن را در ذهنهای مردم خراب كنند. خراب كردن این عقیده چگونه است؟ به این صورت است كه بگویند خب آقا می آید و همۀ كارها را درست می كند! این، خراب كردن عقیده است. این تبدیل كردن موتور محركی به یك چوب لای چرخ است، تبدیل كردن یك داروی مقوی، به یك داروی مخدر و خواب آور است. خود آقا می آید انجام می دهد یعنی چه؟ امروز تكلیف شما چیست؟ شما امروز باید چه بكنی؟ شما باید زمینه را آماده كنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینۀ آماده، اقدام بكند. از صفر كه نمی شود شروع كرد! جامعه ای می تواند پذیرای مهدی موعود (ارواحنا فداه) باشد كه در او آمادگی و قابلیت باشد، والّا مثل انبیاء و اولیای طول تاریخ می شود.
تاریخ: 25/9/76 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج)



6 قطعیت غلبه صلاح بر فساد
از نظر اسلام و بینش اسلامی، جریان عالم به سمت حاكمیت حق و به سمت صلاح است، این بروبرگرد هم ندارد. ... همۀ انبیاء و اولیاء آمده اند تا انسان را به آن بزرگراه اصلی ای سوق بدهند كه وقتی وارد آن شد. بدون هیچ گونه مانعی تمام استعدادهایش می تواند بروز كند انبیاء و اولیاء این مردم گمگشته را مرتب از این كوه و كمر و دشتها و كویرها و جنگلها به سمت این راه اصلی سوق دادند و هدایت كردند. هنوز بشریت به نقطۀ شروع آن صراط مستقیم نرسیده است آن در زمان ولی عصر (ارواحنا فداه) محقق خواهد شد لیكن همه این تلاشها اصلا بر اساس این بینش است كه نهایت این عالم، نهایت غلبۀ صلاح است ممكن است زودتر بشود، ممكن است دیرتر بشود، اما بروبرگرد ندارد، قطعا این طوری است كه در نهایت صلاح بر فساد غلبه خواهد كرد. قوای خیر بر قوای شر غلبه می كنند. این هم یك نقطه از نقاط جهان بینی اسلامی است كه در آن هیچ گوهه تردیدی نیست.
تاریخ: 12/9/79 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسؤولان و كارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران



7 عید همه انسان های پاك و آزاده عالم
روز ولادت مهدی موعود (ارواحنا لتراب مقدمه الفدا) ، حقیقتا روز عید همۀ انسانهای پاك و آزادۀ عالم است. فقط كسانی در این روز ممكن است احساس شادی و خرسندی نكنند كه یا جزو پایه های ظلم، یا جزو پیروان طواغیت و ستمگران عالم باشند، والا كدام انسان آزاده ای است كه از گسترش عدالت، از برافراشته شدن پرچم دادگری و رفع ظلم در سراسر جهان خرسند نشود و آن را آرزو نكند.
تاریخ: 3/9/78 بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفتۀ بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج)



8 منبع بركت، علم، درخشندگی و زیبایی
جوانان عزیز، بسیجیان، یكی از آن خورشیدهای فروزان به فضل و كمك پروردگار و به ارادۀ الهی، امروز در زمان ما به عنوان بقیةالله فی ارضه، به عنوان حجّةالله علی عباده، به عنوان صاحب زمان و ولی امر مطلق الهی در روی زمین وجود دارد. بركات وجود او، انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر می رسد. امروز هم انسانیت با همۀ ضعفها، گمراهیها و گرفتاریهایش از انوار تابناك این خورشید معنوی و الهی كه بازماندۀ اهل بیت است استفاده می كند. امروز وجود مقدس حضرت حجت (ارواحنا فداه) در میان انسانهای روی زمین، منبع بركت، منبع علم، منبع درخشندگی، زیبایی و همۀ خیرات است. چشمهای ناقابل و تیرۀ ما آن چهرۀ ملكوتی را از نزدیك نمی بیند، اما او مثل خورشیدی، درخشان است، با دلها مرتبط و با روحها و باطنها متصل است و برای انسانی كه دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر نیست كه احساس كند ولی خدا، امام بر حق، عبد صالح، بندۀ برگزیده در میان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین با او، در كنار اوست، او را می بیند و با او مرتبط است. آروزی همۀ بشر، وجود چنین عنصر والایی است. عقده های فروخوردۀ انسانها در طول تاریخ، چشم به انتهای این افق دوخته است تا انسان والا و برگزیده از برگزیدگان خدا بیاید، تار و پود ظلم و ستم را كه انسانهای شریر در همۀ تاریخ تنیده اند از هم بدرد.
تاریخ: 3/9/78 بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفتۀ بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج)

 



9 زمینه ای آماده تر از همیشه
امروز، هم بشریت بیش از بسیاری از دورانهای تاریخ، دچار ظلم و جور است، هم پیشرفتی كه امروز بشریت كرده است، معرفت پیشرفته تر است. ما به زمان ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این محبوب قلبی انسانها نزدیك شده ایم زیرا معرفتها پیشرفت كرده است. امروز ذهنیت بشر، آمادۀ آن است كه بفهمد. بداند و یقین كند كه انسان والایی خواهد آمد و بشریت را از زیر بارهای ظلم و ستم نجات خواهد داد، همان چیزی كه همۀ پیغمبران برای آن تلاش كرده اند همان چیزی كه پیغمبر اسلام در آیۀ قرآن، وعدۀ آن را به مردم داده است «و یضع عنهم اصرهم والاغلال التی كانت علیهم» دست قدرت الهی به وسیلۀ یك انسان عرشی یك انسان خدایی، یك انسان متصل به عالمهای غیبی، معنوی و عوالمی كه برای انسانهای كوته نگری مثل ما قابل درك و تشخیص نیست می تواند این آرزو را برای بشریت برآورده كند، لذا دلها، شوقها و عشقها به سمت آن نقطه، متوجه و روز به روز متوجه تر است. ملت ایران، امروز این امتیاز بزرگ را دارد كه فضای كشور، فضای امام زمان است. نه فقط شیعه در همۀ عالم، بلكه همۀ مسلمانها در انتظار مهدی موعودند. امتیاز شیعه این است كه این موعود الهی و قطعی همۀ طوایف مسلمین بلكه همۀ ادیان الهی را با اسم و رسم و خصوصیات و تاریخ ولادت می شناسند.
تاریخ: 3/9/78 بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفتۀ بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج)



10 جلوه های حضور مهدی (عج)
خیلی از بزرگان ما در همین دوران غیبت، آن عزیز و محبوب دلهای عاشقان و مشتاقان را از نزدیك، زیارت كرده اند. بسیاری از نزدیك با او بیعت كرده اند. بسیاری از او سخن دلگرم كننده، شنیده اند. بسیاری از او نوازش دیده اند و بسیار دیگری بدون این كه او را بشناسند از او لطف و نوازش و محبت دیده و او را نشناخته اند. در همین جبهۀ جنگ تحمیلی، جوانهایی كه در لحظه های حسّاس، احساس نورانیت و معنویت كردند لطفی از غیب به سوی دلهای خودشان حس و لمس كردند و نشناختند و نفهمیدند بسیارند. امروز هم همان جور است.
تاریخ: 3/9/78 بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفتۀ بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج)



11 پیوند ناگسستنی
بسیج به معنی حضور و آمادگی درهمان نقطه ای است كه اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحنا فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) مهدی موعود عزیز – یك پیوند ناگسستنی و همیشگی است.
تاریخ: 3/9/78 بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفته بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج)



12 مراقبت از كشور و ملت ایران
و امام زمان (ارواحنا فداه) – كه این كشور و این ملت در ید قدرت و قبضۀ اوست – مراقب این كشور و این ملت است.
تاریخ: 11/12/78 بیانات مقام معظم رهبری دردیدار با اقشار مختلف مردم



13 دنیای دوران امام زمان (عج)
دنیای سرشار از عدالت و پاكی و راستی و معرفت و محبت دنیای دوران امام زمان است كه زندگی بشر هم از آن جا به بعد است. زندگی حقیقی انسان دراین عالم، مربوط به دوران بعد از ظهور امام زمان است كه خدا می داند بشر در آن جا به چه عظمتهایی نایل خواهد شد.
تاریخ: 26/1/79 بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران



14 درسهای عمیق میلاد
این میلاد و این یاد بزرگ باید به ما درس بدهد. احساسات بسیار خوب است. عواطف، پشتوانۀ بسیاری از اعمال نیكوی انسانهاست. ایمان و عقیده ی قلبی به وجود این منجی عظیم عالم، شفابخش بسیاری از بیماریها و دردهای معنوی و روحی و اجتماعی است ولی فراتر از همه ی اینها ما باید از این یاد از این خاطره، از این حادثۀ عظیم، درس بگیریم. هر سال این جشنها برپا می شود و دلها را معطر می كند اگر درسهای عمیقی كه در تجدید این خاطره وجود دارد برای رفتار ما و عمل ما بتواند یك آموزنده و معلم به حساب بیاید یقیناً پیشرفت جامعۀ ما به سمت كمال روانتر و سریعتر خواهد شد. یك درس از این درسها این است كه همه بدانند، همه اذعان و باور كنند كه حركت عالم به سمت صلاح است، به سمت آفاق روشن است. مستكبران عالم هر چه میخواهند بگویند، تظاهربه قدرت نمایی بكنند، اما لشكر حق و حقیقت و كاروانی كه بشریت را به سمت سرمنزل عدل و داد پیش می برد روزبه روز در حال افزایش یافتن است. گذشت سالها نمی تواند این امید را در دلها از بین ببرد یا كم فروغ كند كه در آینده كه امیدواریم آن آینده چندان دور نباشد – همۀ آحاد بشر طعم عدالت را به معنای واقعی كلمه خواهند چشید. حقانیت آن دولت الهی و حكومت ربوبی در زمین در این است كه همه ی آحاد بشر سهم خود را از معرفت حقیقت و عمل به حقیقت خواهند گرفت قدرتمندان و مستكبران و زورگویان و زراندوزان و زورمداران عالم هر چه تلاش كرده اند و بكنند، نخواهند توانست این حركت را، این رفتار طبیعی بشر را به سمت صلاح متوقف كنند. البته در كار خدا در زمین طفره نیست. كارها بر طبق روال طبیعی انجام می گیرد، اما طبیعت و فطرت عالم این است، طبیعت عالم این است كه به سمت كمال برود و می رود.
تاریخ: 22/8/79 بیانات مقام معظم رهبری در سالروز میلاد خجستۀ امام زمان (عج)



15 شعارهای امام زمان (عج)
شعارهایی كه امام زمان (علیه الصّلاة والسّلام و عجّل الله تعالی فرجه) بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد كرد امروز شعارهای مردم ماست، شعارهای یك كشور و یك دولت است، این خودش یك گام بسیار بلندی به سوی اهداف امام زمان است یك روزی شعار توحید، شعار معنویت، شعار دینداری در دنیا منسوخ شده بود، سعی كرده بودند به طور كلی آن را به دست فراموشی بسپارند، اما امروز در این منطقۀ عالم، این شعارها، شعارهای رسمی حكومت است، شعارهای رسمی ادارۀ كشور و آحاد ملت است، علاوه بر این شعارها آرزوی ملتهای مسلمان در بسیاری از كشورهای دنیاست و این شعارها یك روز تحقّق پیدا خواهد كرد.
تاریخ: 22/8/79 بیانات مقام معظم رهبری در سالروز میلاد خجستۀ امام زمان (عج)



16 روز ظهور
این زمینه ها وقتی آماده شد، آن وقتی كه معلوم شد در مقابل قدرت مادی متسكبران عالم، زمینه ی این وجود دارد كه آحاد بشر بتوانند بر روی حرف حق خود بایستند، آن روز، روز ظهور امام زمان است آن روز، روزی است كه منجی عالم بشریت به فضل پروردگار ظهور كند و پیام او همۀ دلهای مستعد را كه در همه جای جهان هستند، به خود جذب كند و آن وقت دیگر قدرتهای ستمگر، قدرتهای زورگو، قدرتهای متكی به زر و زور نتوانند حقیقت را – آن چنانی كه قبل از آن همیشه كرده اند – با فشار زر و زور خود به عقب بنشانند یا مكتوم نگهدارند.
تاریخ: 22/8/79 بیانات مقام معظم رهبری در سالروز میلاد خجستۀ امام زمان (عج)




17 نزدیك سازی آینده
شما مردم عزیز – بخصوص شما جوانها – هر چه كه در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و كسب صلاحیتها در وجود خودتان بیشتر تلاش كنید این آینده را نزدیكتر خواهید كرد، اینها دست خود ماست اگر ما خودمان را به صلاح نزدیك كنیم، آن روز نزدیك خواهد شد همچنان كه شهدای ما با فدا كردن جان خودشان آن روز را نزدیك كردند، آن نسلی كه برای انقلاب آن فداكاریها را كردند، با فداكاریهای خودشان آن آینده را نزدیكتر كردند هر چه ما كار خیر و اصلاح درونی خود و تلاش برای اصلاح جامعه انجام بدهیم آن عاقبت را دایما نزدیكتر می كنیم.
تاریخ: 22/8/79 بیانات مقام معظم رهبری در سالروز میلاد خجستۀ امام زمان (عج)



18 تفاوت شیعیان با دیگر مسلمانان
همۀ مسلمانان، حقیقت مهدی موعود را از طریق روایات خدشه ناپذیری كه از نبی اكرم (ص) و اولیای دین رسیده است، قبول دارند، اما این حقیقت در هیچ جای جهان اسلام، مثل محیط زندگی ملت عزیز ما و شیعیان، این برجستگی و این چهره درخشان و این روح پرتپش و پرامید را ندارد، این به خاطر آن است كه ما به بركت روایات متواترۀ خودمان، شخص مهدی موعود را با خصوصیاتش می شناسیم. مردم ما ولی الله اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیۀ اهل بیت پیامبر را با نام و خصوصیات می شناسند، از لحاظ عاطفی و فكری با او ارتباط برقرار می كنند، به او میگویند، به او شكوه میبرند، از او می خواهند و آن دوران آرمانی – دوران حاكمیت ارزشهای والای الهی بر زندگی بشر را انتظار می برند، این انتظار دارای ارزش زیادی است. این انتظار به معنای آن است كه وجود ظلم و ستم در عالم، چشمۀ امید را از دلهای منتظران نمی زداید و خاموش نمی كند. اگر این نقطۀ امید در زندگی جمعیتی نباشد، چاره ای ندارد جز این كه به آیندۀ بشریت بدبین باشد.
تاریخ: 30/11/70 سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)



19 خصوصیات دوران مهدی (عج)
شما جوانان عزیز كه در آغاز زندگی و تلاش خود هستید، باید سعی كنید تا زمینه را برای آن چنان دورانی آماده كنید، دورانی كه در آن، ظلم و ستم به هیچ شكلی وجود ندارد، دورانی كه در آن، اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعالتر و خلاقتر و آفریننده تر است، دورانی كه ملتها با یكدیگر نمی جنگند، دستهای جنگ افروز عالم همانهایی كه جنگهای منطقه ای و جهانی را در گذشته به راه انداختند و می اندازند دیگر نمی توانند جنگی به راه بیندازند، در مقیاس عالم، صلح و امنیت كامل هست، باید برای آن دوران تلاش كرد. قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت طلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان می شوید، فشار داده می شوید. امتحان در كجا و چه زمانی است؟ آن وقتی كه میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاك امتحان می شوند. در كوره های آزمایش وارد می شوند و سربلند بیرون می آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه) روزبه روز نزدیكتر می شود، این، آن امید بزرگ است، لذا روز نیمه شعبان، روز عید بزرگ است.
تاریخ: 30/11/70 سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)


20 عید امید و نقطۀ مقابل فضایی كه دشمن می خواهد
این عید مایۀ امید و درست نقطۀ مقابل آن فضای یأس آلودی است كه استكبار می خواهد در مقابل چشم مستضعفان عالم به وجود بیاورد. اگر امروز شما سیاستگذاران و طراحان برنامه های استكباری را مشاهده كنید، خواهید دید كه از مهمترین كارها و هدفهای آنها یكی این است كه در مقابل چشم مردم، فضای یأس آلودی نسبت به اصلاحاتی كه باید انجام بگیرد، ایجاد كنند. ملتها باید از صلاح مأیوس بشوند، تا حربۀ استكبار كارگر بیفتد؛ والا اگر ملتها امیدوار باشند و امیدوار بمانند، حربۀ استكبار چندان كارگر نیست. سعی می كنند فضای تیره ای را در مقابل چشم ها ترسیم كنند؛ فضای تیره به این معنا كه به ملتها تفهیم كنند كه نیروی ذاتی شما، فرهنگ شما، اعتقادات شما، شخصیت و هویت ملی شما، نمی تواند برای شما كاری انجام بدهد؛ باید قدرتهای بزرگ به شما كمك كنند تا بتوانید حركت كنید. درست صد و هشتاد درجه مقابل این فكر، فكر انتظاری است كه بر محیط ما و بر محیط های اطرافیان مذهب اهل بیت (علیهم السلام) حاكم است. انتظار، یعنی دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر. ممكن است كسانی آن دوران را نبینند و نتوانند درك كنند – فاصله هست – اما بلاشك آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریك این عید – كه عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است – درست نقطۀ مقابل آن چیزی است كه دشمن می خواهد به وجود بیاورد.
تاریخ: 30/11/70 سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)



21 زمینه سازهای ظهور
ما آن وقتی می توانیم حقیقتا منتظر به حساب بیاییم كه زمینه را آماده كنیم. برای ظهور مهدی موعود (ارواحنا فداه) زمینه باید آماده بشود، و آن عبارت از عمل كردن به احكام اسلامی و حاكمیت قرآن و اسلام است. همان طور كه عرض كردم، فرموده اند: (والله لتمحصن) و (والله لتغربلن) این تمحیص و این امتحان بزرگ كه مریدان و شیعیان ولی عصر (ارواحنا فداه) با آن مواجه هستند همان امتحان تلاش برای حاكمیت اسلام است. برای حاكمیت اسلام باید كوشش كنید، ملت بزرگ ما این یك قدم را برداشتند.
تاریخ: 30/11/70 سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)



22 عید بزرگ
جشن میلاد حضرت حجت (عجّل الله فرجه و ارواحنا فداه) برای عموم شیعیان، بلكه همۀ عدالتخواهان عالم، یك عید بزرگ است؛ لذا مردم ما در این جشن با همۀ وجود و با دل و جان، محبت و ارادت خود را به آستان حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه) ابراز می كنند. آنچه برای ما – به عنوان دوستداران و معتقدان به امامت و ولایت حضرت مهدی (سلام الله علیه) – مهم است، این است كه علاوه ی بر اظهار ارادت و شادی، از این خاطرۀ تاریخی، یا از این اعتقاد شیعی درس بگیریم.
تاریخ: 30/7/81 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی دردیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران


23 امتیاز شیعه در مبحث مهدویت
البته اعتقاد به ظهور مهدی در دورانی از تاریخ، مخصوص شیعه نیست؛ همۀ مسلمانان، اعم از شیعه و سنی به این معنا معتقدند؛ بلكه غیرمسلمانان هم به یك صورت معتقدند؛ منتها امتیاز شیعه در این است كه این شخصیت نجات بخش بشریت را با نام و نشان و خصوصیات می شناسد و معتقد است او همواره برای دریافت دستور الهی ، حاضر و آماده است. هر وقت پروردگار عالم به او دستور دهد، او آمادۀ شروع آن كار عظیمی است كه بناست بشریت و تاریخ را متحول كند. آنچه ما به عنوان یك درس و تعلیم معرفتی و عملی از این قضیه باید بگیریم، مهم است.
تاریخ: 30/7/81 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران



24 عدالت، برجسته ترین شعار مهدویت
برجسته ترین شعار مهدویت عبارت است از عدالت. مثلاً در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می كنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهرش، اولین جمله ای كه ذكر می كنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظلّمه، این المنتظر لاقامه الامت والعوج، این المرتجی لازاله الجور والعدوان» ؛ یعنی دل بشریت می تپد تا آن نجاتبخش بیاید و ستم را ریشه كن كند؛ بنای ظلم را - كه در تاریخ بشر، از زمانهای گذشته همواره وجود داشته و امروزهم با شدت وجود دارد - ویران كند و ستمگران را سر جای خود بنشاند؛ این اولین درخواست منتظران مهدی موعود ازظهور آن بزرگوار است. یا در زیارت آل یاسین وقتی خصوصیات آن بزرگوار را ذكر می كنید، یكی از برجسته ترین آنها این است كه «الّذی یملأ الارض عدلا و قسطا كما ملأت ظلما و جورا». انتظار، این است كه او همۀ عالم - نه یك نقطه - را سرشار از عدالت كند و قسط را در همه جا مستقر نماید. در روایاتی هم كه دربارۀ آن بزرگوار هست، همین معنا وجود دارد. بنابراین انتظار منتظران مهدی موعود، در درجۀ اول، انتظار استقرار عدالت است.
تاریخ: 30/7/81 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران

 

 



25 اولین درس
اولین درس عملی از این موضوع این است كه نابود كردن بنای ظلم در سطح جهان، نه فقط ممكن است، بلكه حتمی است. این مطلب بسیار مهمی است كه نسلهای بشری امروز معتقد نباشند كه در مقابل ظلم جهانی، نمی شود كاری كرد. امروز وقتی ما با نخبگان سیاسی دنیا از ظلمهای مراكز قدرت بین المللی و سیستم جهانی ِ ظلم - كه امروز به سركردگی استكبار در همۀ دنیا وجود دارد – صحبت می كنیم، می بینیم آنها می گویند بله، چیزی كه شما می گویید، درست است؛ واقعاً دارند ظلم می كنند؛ اما كاری نمی شود كرد! یعنی مجموعۀ بزرگی از نخبگان كه سررشتۀ كار در دنیا در دست آنهاست، اسیر یأس و ناامیدی اند و این یأس و ناامیدی را به ملتهای خود سرریز می كنند و آنها را از این كه بتوان نقشۀ ظالمانه و شیطانی امروز دنیا را عوض كرد، مأیوس می كنند. بدیهی است كه انسانهای مأیوس نمی توانند هیچ حركتی در راه اصلاح انجام بدهند. آن چیزی كه انسانها را وادار به كار و حركت می كند، نور و نیروی امید است. اعتقاد به مهدی موعود، دلها را سرشار از نور امید می كند. برای ما كه معتقد به آیندۀ حتمی ظهور مهدی موعود (علیه السلام) هستیم، این یأسی كه گریبانگیر بسیاری از نخبگان دنیاست ، بی معناست. ما می گوییم نخیر، می شود نقشۀ سیاسی دنیا را عوض كرد؛ می شود با ظلم و مراكز قدرت ظالمانه درگیر شد و در آینده نه فقط این معنا امكان پذیر است، بلكه حتمی است. وقتی ملتی معتقد است نقشۀ ظالمانه و شیطانیِ امروز در كل عالم قابل تغییر است، آن ملت شجاعت پیدا می كند دست تقدیر، تسلط بر ستمگران را برای همیشه به طور مسلّم ننوشته است.
تاریخ: 30/7/81 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسب نیمۀ شعبان در مصلای تهران



26 راه استقرار عدالت مهدوی
درس دیگری كه اعتقاد به مهدویت و جشنهای نیمه شعبان باید به ما بدهد، این است: عدالتی كه ما در انتظار آن هستیم – عدالت حضرت مهدی (علی علیه السّلام) كه مربوط به سطح جهان است – با موعظه و نصیحت به دست نمی آید؛ یعنی مهدی موعود ملتها نمی آید ستمگران عالم را نصیحت كند كه ظلم و زیاده طلبی و سلطه گری و استثمار نكند. با زبان نصیحت، عدالت در هیچ نقطۀ عالم مستقر نمی شود. استقرار عدالت، چه در سطح جهان – آن طور كه آن وارث انبیاء انجام خواهد داد – و چه در همۀ بخشهای دنیا، احتیاج به این دارد كه مردمان عادل و انسانهای صالح و عدالت طلب، قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگویان حرف بزنند. با كسانی كه سرمست قدرت ظالمانه هستند، نمی شود با زبان نصیحت حرف زد؛ با آنها باید با زبان اقتدار صحبت كرد. آغاز دعوت پیغمبران الهی با زبان نصیحت است؛ اما بعد از آن كه توانستند طرفداران خود را گرد بیاورند و تجهیز كنند، آنگاه با دشمنان توحید و دشمنان بشریت، با زبان قدرت حرف می زدند.
تاریخ: 30/7/81 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران



27 ویرانی كاخ های ستم
امام زمان (ارواحنافداه) با اقتدار و قدرت و تكیه بر توانایی ای كه ایمان والای خود او و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهز به آن قدرت كرده است، می رود گریبان ستمگران عالم را می گیرد و كاخهای ستم را ویران می كند.
تاریخ: 30/7/81 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران



28 معنای انتظار
درس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشنهای نیمۀ شعبان برای من و شما این است كه هرچند اعتقاد به حضرت مهدی (ارواحنافداه) یك آرمان والاست و در آن هیچ شكی نیست؛اما نباید مسئله را فقط به جنبۀ آرمانی آن ختم كرد- یعنی به عنوان یك آرزو در دل، یا حداكثر در زبان، یا به صورت جشن – نه، این آرمانی است كه باید به دنبال آن عمل بیاید. انتظاری كه از آن سخن گفته اند، فقط نشستن و اشك ریختن نیست؛ انتظار به معنای این است كه ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده كنیم. سربازی امام زمان، كار آسانی نیست. سربازیِ منجی بزرگی كه می خواهد با تمام مراكز قدرت و فساد بین المللی مبارزه كند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشن بینی دارد. عده ای این اعتقاد را وسیله ای برای تخدیر خود یا دیگران قرار می دهند؛ این غلط است. ما نباید فكر كنیم كه چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد كرد، امروز وظیفه ای نداریم؛ نه، به عكس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حركت كنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. شنیده اید، در گذشته كسانی كه منتظر بودند، سلاح خود را همیشه همراه داشتند؛ این یك عمل نمادین است و معنایش این است كه انسان از لحاظ علمی و فكری و عملی باید خود را بسازد و در میدانهای فعالیت و مبارزه، آماده به كار باشد.
تاریخ: 30/7/81 بیانات مقام معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران



29 پاسخ به جریانهای انحرافی پیرامون مهدویت
اعتقاد به امام زمان، به معنای گوشه گیری نیست. جریانهای انحرافی قبل از انقلاب تبلیغ می كردند، الان هم در گوشه و كنار تبلیغ می كنند كه امام زمان می آید و اوضاع را درست می كند؛ ما امروز دیگر چه كار كنیم! چه لزومی دارد ما حركتی بكنیم! این مثل آن است كه در شب تاریك، انسان چراغ روشن نكند؛ چون فردا بناست خورشید عالمتاب بیاید و روز بشود و همۀ دنیا را روشن می كند. خورشیدِ فردا، ربطی به وضع كنونی من و شما ندارد. امروز اگر ما می بینیم در هر نقطۀ دنیا ظلم و بی عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است كه امام زمان برای مبارزه با آنها می آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده كنیم.
تاریخ: 30/7/81 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران



30 بزرگترین وظیفۀ منتظران
بزرگترین وظیفۀ منتظران امام زمان این است كه از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافكندن با زورگویان، خود را آماده كنند. كسانی كه در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شركت می كردند، منتظران حقیقی بودند. كسی كه وقتی كشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آمادۀ دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشتۀ اسلام است، او می تواند ادعا كند كه اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت. اما كسانی كه در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را می بازند و زانوانشان سست می شود؛ كسانی كه برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند هیچ حركتی را كه مطامع آنها را به خطر می اندازد، انجام دهند؛ اینها چطور می توانند منتظر امام زمان به حساب بیایند؟ كسی كه در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه های صلاح را آماده كند و كاری كند كه بتواند برای تحقق صلاح بایستد.
تاریخ: 30/7/81 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران



31 حكومت مردمی به تمام معنا
درس مهم دیگری كه وجود دارد، این است كه حكومت آیندۀ حضرت مهدی موعود (ارواحنافداه) یك حكومت مردمیِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متكی به ایمانها و اراده هاو بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پر از عدل و داد نمی كند؛امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تكیه به آنهاست كه بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار می بخشد و یك حكومت صددرصد مردمی تشكیل می دهد؛ اما این حكومت مردمی با حكومتهای مدعی مردمی بودن و دمكراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد. آنچه امروز در دنیا اسم دمكراسی و مردم سالاری را روی آن گذاشته اند، همان دیكتاتوریهای قدیمی است كه لباس جدید بر تن كرده است؛ یعنی دیكتاتوری گروهها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروههاست و مردم در این میان هیچكاره اند. یك گروه به قدرت دست پیدامی كنند و در سایۀ قدرت سیاسی كه همه ی زمامهای امور را در كشور در اختیار او می گذارد و با سوءاستفاده از این قدرت،ثروت و پول و سرمایه را به نفع خود گردآوری می كند و آنها را در راه به دست آوردن دوبارۀ قدرت مصرف می كند. دمكراسی های امروز دنیا بر پایۀ تبلیغات دروغ و فریبنده و مسحور كردن چشمها و دلهاست. امروز در دنیا هرجا شعار دمكراسی می دهند، شما ببینید برای تبلیغات كاندیداهای ریاست جمهوری و یا نمایندگان مجلس چه كار می كنند. پول خرج می كنند. دمكراسی در پنجۀ اقتدار پول اسیر است. مردم سالاری امام زمان – یعنی مردم سالاری دینی – با این روش، بكلّی متفاوت است.
تاریخ: 30/7/81 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران


32 پرتو كوچكی از آن حقیقت درخشان
در نظام اسلامی كه مظهر كامل آن، حكومت حضرت بقیةالله (ارواحنافداه) است، فریب و حیله گری برای جلب آراء مردم ، خودش جرم است؛ استفاده ار قدرت برای به دست آوردن پول، یكی از بزرگترین جرائم است. آنجا یاران حضرت مهدی موظفند در سطوح پایین زندگی كنند. نظام اسلامی ما پرتو كوچكی از آن حقیقت درخشان است. ما هرگز این ادعا را نكردیم و نمی كنیم، اما باید نشانه ای از او داشته باشیم.
تاریخ: 30/7/81 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران

 سر خط های حضرت آقا در مورد نیمه شعبان(سری دوم)

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط علی در تاریخ 1348/10/11 و 21:23 دقیقه ارسال شده است

برای برنامه های این ایام خیلی راهگشا و منشا الهام خواهد بود...


کد امنیتی رفرش
درباره ما
این پایگاه برای انعکاس فعالیت های مسجد و مکتب تعلیمی و تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها راه اندازی شده است.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 65
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 39
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 121
  • بازدید سال : 1,140
  • بازدید کلی : 92,024